Чи будуть крила в України?

У червні цього року Кабмін України, своєю постановою № 546, ліквідував державний авіабудівний концерн «Антонов», у зв’язку з передачею всіх трьох його підприємств до складу «Укроборонпрому».

Була створена ліквідаційна комісія очолена заступником міністра економічного розвитку та торгівлі Юрієм Бровченком. Постанови пов’язані з діяльністю авіабудівного концерну, були визнані такими, що втратили чинність.

Нагадаємо, уряд передав концерн Антонов «Укроборонпрому» ще у 2015 році. Напередодні ліквідації, у травні 2017-го, Кабмін схвалив корпоратизацію держпідприємства «Антонов» та Заводу №410 цивільної авіації в акціонерні товариства, 100% акцій яких належать державі.

У свою чергу Верховна Рада переглянула умови заборгованності ДП «Антонов» у розмірі 706 мільйонів гривень – нардепи прийняли закон про реструктуризацію боргу. Президент державного підприємства «Антонов» Олександр Коцюба, який очолював підприємство з 2016 року, у червні залишив посаду. А виконуючим обов’язки президента було призначено Олександра Кривоконя – колишнього директора Харківського авіазаводу, який раніше займав керівні посади на ДП «Південний машинобудівний завод ім. А. М. Макарова», «Завод ім. В. А. Малишева» та у корпорації «Гірничі машини» .

ЗМІ, у тому числі російські, поспішили назвали ліквідацію концерну «вбивством літакобудування України». А причиною такого кроку – начебто бажання українських чиновників розкрасти землю підприємства, а також його активи. Причому, з мовчазного дозволу західних партнерів, які бояться конкуренції. (РІА Новини Україна). Але про яку конкуренцію може іти мова – не зрозуміло.

Справа у тім, що в 2016 році «Антонов» не створив та не поставив замовникам жодного нового серійного літака. Відновити виробництво в компанії планувалося у 2017 році.

Нам хотілося, щоб відповіді на наші питання дав хтось з топ-менеджерів. Але дочекатися відповіді від перших осіб нам не вдалося. Інформаційне агентство «Кий-інфо» звернулось за роз’ясненнями до прес-служби підприємства.

У світі лише 7 країн можуть збудувати літак, від креслення і до останнього гвинтика у конструкції готової авіамашини. Україна серед цих країн. Наша держава збирається продовжувати цю престижну та прибуткову справу?

– Авіаційна галузь забезпечує розвиток технологій, науки, велику кількість робочих місць та надходження до бюджету. Крім того, країна, яка має авіаційну промисловість, отримує певний статус на міжнародній арені. Українська авіаційна промисловість об’єднує близько 40 підприємств, має досвід у створенні літаків різноманітного призначення. Звісно, держава зацікавлена зберегти та розвивати цю галузь.

Кабінет міністрів своєю постановою ліквідував державний авіабудівний концерн «Антонов». З якою метою зроблено такий крок? Це просто зміна назви заради списання боргів з державного підприємства «Антонов», чи є ще якась причина?

– Рішення про ліквідацію концерну «Антонов» було прийнято ще у 2015 році. Постановою Кабміну від 31 березня 2015 №269 державне підприємство «Антонов» було виключено зі складу авіабудівного концерну «Антонов» та увійшло до складу Держаного концерну «Укроборонпром». Згідно цієї Постанови концерн «Антонов» фактично втратив усі можливості для ведення господарчої діяльності. У межах заходів з ліквідації концерну «Антонов» як юридичної особи, була видана Постанова Кабміну від 19 липня 2017 року.

Разом з тим Державне підприємство «Антонов» продовжує працювати у штатному режимі, і ця постанова від 19 липня 2017 ніяким чином не впливає на його діяльність. На ринку продукція підприємства, як і раніше, представлена брендом «Антонов».

Ніякого стосунку до списання боргів ДП «Антонов» ліквідація концерну не має. Крім того, у ДП «Антонов» на сьогодні немає боргів.

У червні 2016 року головний державний виробник озброєння України «Укроборонпром» повідомив про створення в його структурі Української авіаційної корпорації, об’єднавши усі авіабудівні підприємства, зокрема активи державної компанії «Антонов», у єдиний кластер. У травні цього року уряд підтримав пропозицію «Укроборонпрому» про перетворення ДП «Антонов» на публічне акціонерне товариство, 100% акцій якого належить державі. Що це дасть підприємству? Чи допоможе таке рішення покращити керування підприємством та залучити інвесторів до модернізації?

-Корпоратиція ДП «Антонов» дійсно має сприяти залученню інвесторів до сучасних авіаційних проектів України, зокрема, і до модернізації літаків «Антонов». Однак з цим процесом пов’язана величезна кількість ризиків, про які підприємство вже повідомило вищі інстанції.

Рішення РНБО від серпня 2014 року забороняє українським компаніям експортувати до РФ вироби та комплектуючі, якщо вони мають військове чи подвійне призначення. Це загальмувало розвиток авіаційної галузі в Україні чи навпаки стимулювало?

-З одного боку загальмувало, оскільки необхідно було займатися пошуком нових постачальників комплектуючих, багато з яких раніше надходили з Росії. До того ж, знайдені ідентичні комплектуючі потрібно встановити, провести випробування та внести відповідні зміни до сертифікату.

З іншого боку, розрив коопераційних зв’язків з Росією став додатковим імпульсом для розвитку нашого авіабудування, оскільки ми розширили міжнародне співробітництво, отримали доступ до світових технологій та почали шукати нові ринки збуту.

У грудні 2016 року Україна презентувала новий транспортник Ан-132D створений без російських комплектуючих. Чим замінили деталі, які традиційно виготовлялися у Росії?

– Як і в інших літаках, аналогами українського та західного виробництва. Приміром, гвинти для двигунів постачає англійська компанія «Dowty Propeller», авіоніку – американська компанія «Honeywell».

Як оцінили Ан-132D на 52-му Міжнародному авіакосмічному салоні Ле-Бурже-2017?

-Літак привернув увагу багатьох відвідувачів виставки. Звичайно, важливою частиною презентації стали видовищні демонстраційні польоти Ан-132D, в яких літак показав свої високі льотні характеристики. Відбувся ряд зустрічей та переговорів з партнерами та потенційними замовниками.

Як давно Україна будує вантажні літаки?

-Справа у тім, що підприємство «Антонов» відоме світу, перш за все, як виробник транспортних літаків та літаків особливого призначення. Це та ніша, де наше підприємство має найбільший досвід та є конкурентоздатним. Про це свідчить уся історія ДП «Антонов». Візитною карткою транспортних «АНів» є всесвітньо відомі, неперевершені Ан-124-100 «Руслан» та Ан-225 «Мрія».

Які переваги у літаків «Антонов»?

-Перш за все це надійність та непримхливість до умов експлуатації.

Президент Петро Порошенко запропонував підприємству «Антонов» подумати про добудову другого літака Ан-225 «Мрія». Будете будувати? Чи одного гіганта достатньо?

-З 1990-х років у нас залишився фюзеляж, крила, хвостове оперення для другого екземпляру Ан-225. Тобто, планер практично готовий. Але необхідно провести величезну кількість дослідницько-конструкторських робіт по оснащенню його сучасним обладнанням. Це доволі вартісний проект.

Саме тому ми обговорюємо можливість співпраці по добудові другої «Мріїї» з китайськими партнерами. При цьому, наше співробітництво по «Мрії», як і по інших літаках, буде реалізовано на чіткій договірній основі. Права розробника лишаються у ДП «Антонов».

Причому єдиний літаючий екземпляр Ан-225 «Мрія» (що виконує чартерні перевезення надважких та нестандартних вантажів по усьому світу) належить авіакомпанії «Авіалінії Антонова», яка є авіатранспортним підрозділом ДП «Антонов».

Зазвичай виробник літаків проводить їхнє довічне технічне обслуговування? Для чого це робиться? І чим загрожує відсутність такого контролю?

– Технічне обслуговування – не зовсім вірний термін. Мова йде про супровід літака в експлуатації. Є різноманітні форми технічного обслуговування, яке виконується відповідно бюлетеням, що випускає компанія-розробник. У даному випадку – ДП «Антонов». Деякі роботи можуть виконуватися в авторизованих центрах – ТО, більш складні – на підприємстві.

Забезпечення супроводу літака в експлуатації підприємством-розробником вважається гарантією безпечної роботи повітряного судна.

Що робити з тими «Русланами», які літають у Росії? Хто слідкує за їхнім станом?

-ДП «Антонов» забезпечує супровід літаків лише цивільного призначення.

Експерти кажуть: якби не зміна зовнішньополітичного вектору України зі Сходу на Захід, ми, ймовірно, і далі б нарощували відставання від США та ЄС за багатьма аспектами літакобудування. А зараз є надія на входження фірми «Антонов» до актуальних у світі моделей літаків. Тим більше що ми не конкуруємо, а доповнюємо.

-ДП «Антонов» продовжує керуватися принципом, про який говорив ще засновник підприємства Олег Костянтинович Антонов: «Треба створювати тільки ті літаки, які потрібні!»

Літаки «Ан», відомі на світовому ринку транспортних, регіональних, пасажирських літаків та літаків спеціального призначення. Сьогодні набагато більше уваги та зусиль робиться для переходу на західні стандарти. Адже це збільшує конкурентоспроможність наших машин.

КБ «Антонов» – 71 рік. Чим нині живе легендарне авіаконструкторське бюро України? З якими державами планує співпрацювати?

– Головним завданням лишається налагодження серійного випуску літаків. Адже ДП «Антонов» не лише конструкторське бюро, але й виробник літаків (нагадаємо, у 2009 році до «Антонов» доєднали Київський авіаційний завод «Авіант»). Задля досягнення мети проводиться реструктуризація підприємства, поступове переоснащення виробничих цехів, закупівля необхідних комплектуючих, пошук інвесторів.

Спільно з партнерами ыз Королівства Саудівська Аравія реалізується програма створення транспортного літака Ан-132, який найкращим чином відповідає умовам роботи у регіоні замовника. Перший прототип літака Ан-132D був розроблений та збудований лише за півтора роки. Тепер проводяться льотні випробування.

А ще на світовому ринку «Антонов» представлений сімейством регіональних реактивних літаків Ан-148 та Ан-158, що здатні виконувати різноманітні завдання. Ці літаки створюються у широкій міжнародній кооперації, у відповідності з побажаннями потенційних замовників.

Маркетинговий план держпідприємства Антонов передбачає випуск як мінімум 70 літаків за найближчі 5 років. Головний акцент буде зроблено на літаках АН-178. Яке майбутнє у авіабудування України?

– Триває непростий етап пошуку нових партнерів та переорієнтації на нових замовників. Але у нас є мета, і ми йдемо до неї.

У перспективних планах «Укроборонпрому» поставити протягом п’яти років замовникам з країн СНД, Азії, Африки та Туреччини близько 20 лайнерів АН-178. А ще є намір повернути українське підприємство «Антонов» на конкурентний ринок регіональних пасажирських літаків.

(Фотоматеріали надані ДП “Антонов”)