Одкровення чиновниці

“Ми, як державний орган, стали заручниками держави. Від нас залежать міжнародні транші, від нас залежить імідж України. Але коли ми досягаємо певного результату не говорячи якими зусиллями, – про це забувають. Я розумію, що НАЗК не є бажаним органом в державі. І іноді порівнюю нас з 15-ю дитиною в сім’ї, Можливо вона і талановита, але на неї ніхто не звертає уваги, І як прогодувати – ніхто не знає. Виживе – виживе, не виживе – не виживе”, – голова НАЗК Наталія Корчак про ставлення держави до агентства та подробиційого щоденної роботи (відкритий виступ в офісі антикорупційної групи Реанімаційний Пакет Реформ 27 березня 2017)

До Єдиного державного реєстру декларацій вже кілька днів не вдається “достукатись”. Іде червона позначка “сайт не працює ведуться роботи”. В чому причина?

Я хочу звернути увагу, що Національне агентство є власником реєстру, але системне адміністрування здійснює Державне підприємство “Українські спеціальні системи”. Не ми були ініціатором того, щоб державне підприємство чи державні організації були задіяні у цьому процесі. На стадії виникнення відносин пов’язаних з отриманням сертифікату відповідності на захищеність системи, були виявлені певні недоліки на які звернув увагу “Держспецзв’язок”. І в результаті “Держспецзв’язок” та ДП “Українські спеціальні системи” взяли на себе обов’язки щодо доопрацювання програмного продукту. Це відбувалося під час першої хвилі декларування. З цього року ми підписали договір на надання відповідних адміністративних послуг, і постійно на зв’язку з системним адміністратором, коли виникають технічні неполадки чи збої. Звісно вони усуваються. Але наші декларанти все лишають на останню хвилину, і ніякими просвітницькими заходами їх не переконати, що треба завчасно зробити принаймні чернетку. Згідно Закону “Про запобігання корупції” ця система працює в режимі one-line, і тому, коли всі заходять до системи – відбувається збій. Перед Новим роком ми проводили зібрання з представниками державних установ та сфери ІТ-технологій. Шукали можливість цю систему розвантажити. Відповідно дійшли думки, що доцільно було б заповнювати декларації в режимі свого електронного кабінету. Скачавши програму, як це роблять податківці, коли заповнюється податкова декларація. Однак виявилося, що з технічних міркувань покищо змінити процес роботи системи неможливо. Тому маємо, що маємо. Ситема працює в режимі, що був нам переданий розробниками. Якщо ви звернете увагу, то побачите, що ми фактично (Національне агентство запобігання корупції -ред.) розпочали роботу, коли у нас не було нічого, але перед нами стояло завдання. Чотири члени Національного агентства зібралися і обрали голову, тобто мене – 28 березня 2016 року..В цей день ми провели перше засідання на території Міністерства юстиції. У нас не було приміщення і цілий місяць ми його шукали. Коли знайшли то виявилося, що нам дали не ті дані. Знову ж таки, хто не дав?, – Фонд державного майна, наша система фактично. Уявіть є державниий орган який повинен мати усю вичерпну інформацію, а вийшло, що потім до мене зверталися “Де ви взяли ці дані?”. Друге – необхідно було відкрити рахунки. Тобто це ті організійні процедури, що тривають в часі. При цьому ми не забували, що 1 липня 2016 не за горами. Перше липня – це був момент, коли починався відлік подання звітів політичними партіями (про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру -ред.). А це означає, що протрібно було в стислі терміни розробити необхідні нормативно-правові акти. Потім електронне декларування – вже серпень не за горами. І ось такі важливі напрямки ми розбудовували, як на марафонській дистанції Щодо повсякденної роботи – то треба бачили ту кількість листів, що до нас приходять. Ми порахували иноді 70% треба просто відкинути, бо вони ніякого відношення не мають до справи. Але пишуть, аотже. треба давати відповіді. Те саме – народні депутати. Вирішуючи свої приватні питання вони надсилають депутатські запити, які мають термін надання відповіді. Тим не менш ми і з цим намагаємось боротися. Зараз розпочалася робота з антикорупційними програмами. Таким чином ми орган, який на пустому місті запустив різні напрямки роботи, деякі з яких здійснювалися під пильним оком громадськості, всіх і вся. І саме основне на що не звертають увагу, хоча це дуже важливий момент – безпекова частина системи електронного декларування. Мабуть розробники Закону «Про електронне декларування» ще у 2014-му році, не думали який продукт має бути і працювати. І тут питання до народних депутатів, чи думали вони розписуючи ст.3 «Хто є суб’єктом декларування», на кого саме буде поширюватись Закон. В принципі, це є державні високопосадовці, службовці, а також посадові особі юридичних осіб публічного права. Але в цій частині також виникає питання «А що це за особи?». Національне агентство не може виходити за межі своєї компетенції, розширювати або звужувати перелік.Тут вже кожен директор підприємства повинен був організувати роботу щодо визначення, які ж особи будуть віднесені до категорії «посадових осіб». А для нас тепер це робота з підвищення культури. Це і зміна засновницьких документів, розробка певних інструкцій, і лише після того як ми затвердимо програми цих юридичних осіб – зможемо вести роботу просвітницького характеру. Європейці. коли ставили перед Україною завдання, щодо введення системи електронного декларування, не переслідували мети охопити декларуванням таку широку кількість населення. Можливо на цих перших етапах це і недоцільно. Але мова йде все ж таки про те, що потрібно провести ревізію статків високопосадовців. Й оскільки закон прописаний так, як був прописаний, я завжди говорила – Україна взяла надто амбіційні зобов»язання. А НАЗК, яка була створена з запізненням, не мала часу розмірковувати – виконає вона зобов’язання, чи не виконає. Знову ж таки у свій час було підписано Меморандум, де вказано, що серпень місяць 2106 це запуск системи електронного декларування. І нажаль Національне агентство, знову ж таки, ніхто не питав: «А чи є така можливість?».Адже усі говорили про те, що все розроблено, все є. Візьміть і працюйте. Лише в процесі роботи з’ясувалися недоліки. Знову ж таки у Державній антикорупційній програмі йдеться про тестовий режим, в якому мала працювати система. І тут треба задати питання Міністерству юстиції, яке брало на себе зобов’язання і підписувало відповідні угоди. Головне, коли я сюди їхала, мені повідомили, що система буде працювати.Якщо сайт не працює, то це не означає , що працівники нічого не роблять. Тут я чула зауваження щодо недостатнього рівня ІТ-технологій НАЗК, але ми цим живемо. Постійно говоримо, але нас ніхто не слухає. Тому що система, насправді потребує серйозної модернізації. Ці процеси не відбуваються сьогодні і зараз. Для цього потрібні і кошти. І коли говорять, – «та скільки потрібно національному агентству? Їм вже виділили стільки-то», – не всі знають з чого складається бюджет НАЗК. На що ці гроші йдуть? Приміром, те що ми просили на модернізацію – левову частку тепер платимо за надання орендних послуг, бо видатки з Нового року збільшили у два рази. Одним словом – проблеми, проблеми… Тому наші «айтішники» – працюють цілодобово. З червоними очима сидячи біля тих компютерів. Але є речі на які НАЗК вплинути не може.Насамперед ми залежні від системного адміністратора. Ми постійно вказуємо у чому збій, шукається де помилка. Проте, аби НАЗК розвивалася як інституційна установа, ми самі маємо бути системними адміністраторами. Для цього потрібно у першу чергу приміщення. Нам не дали того, що ми просили й двічі відмовили у прийняття політичного рішення, з виділення приміщень під наші потреби. НАЗК це насамперед організація де накопичується дуже важлива інформація, якою бажають скористатися усі. Саме тому ми маємо бути автономією. Фактично ми маємо працювати, як режимно-секретний обєкт, з відповідною охороною. А коли ми отримали право на охорону?, – тільки нещодавно. Хоча перед Новим роком нам «красиво» відмовили. Та й вирішили його лише тому, що НАЗК постійно пояснювало, що це не потребує додаткових державних витрат. Знову ж таки, для того щоб ми самі були системними адміністраторами і самі розпоряджатися серверами – треба будувати центр обробки даних. Потрібно місце для серверної. А якщо ми знаходимось на різних поверхах, скажіть, де ці сервери можна буде розмістити. Між поверхами? Тому зараз ми ведемо перемовини, щоб нам, принаймні, підвальне приміщення дали, якщо іншої можливості не має. Аби відповідальність ніс хтось один – НАЗК має бути не лише власником реєстру, а й здійснювати адміністративне керування цією програмою. P.S. Станом на 30 березня вхід до системи «Єдиний державний реєстр декларацій» лишаєтьсянедоступним. Днем раніше на засіданні Уряду Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман розкритикував роботу голови НАЗК Наталії Корчак через неможливість налагодити роботу реєстру е-декларування. Передувала цьому спільна заява представництва глобальної антикорупційної мережі Transparency International Україна, антикорупційної групи Реанімаційного Пакету Реформ, Центру протидії корупції та Всеукраїнського об’єднання “Автомайдан”. У відкритому листі йдеться: “За пів року після першої хвилі декларування  керівництво НАЗК не спромоглося забезпечити проведення перевірок декларацій чиновників першої хвилі декларування. Порядок повної перевірки був ухвалений з третьої спроби лише через рік від створення органу /…/ За рік роботи керівництво агентства так і не створило систему для автоматизованої перевірки декларацій, а також не отримало доступ до інших державних реєстрів для здійснення такої перевірки. У той же час, ще до затвердження порядку повної перевірки, НАЗК видав 625 кандидатам до Верховного Суду висновки щодо достовірності інформації, зазначеної в їх деклараціях. Яким чином у НАЗК перевіряли декларації цих кандидатів без відповідного порядку,  і чи взагалі мала місце така перевірка – невідомо. При такій незадовільній роботі органу, керівництво майже щомісяця сплачує собі премії у розмірі кількох заробітних плат, в результаті чого зарплата членів НАЗК складає від 80 000 до 330 000 грн. Відповіддю на неефективну роботу керівництва Національної агенції з питань запобігання корупції має стати звільнення діючих членів НАЗК та ліквідація колегіального керівництва органу, шляхом внесення відповідних змін до Закону України «Про запобігання корупції».