Начальник Генерального штабу ЗСУ розповів, як зміниться структура підрозділів

Говоримо про реформи у війську. Наразі ми прискіпливо стежимо за приведенням штатної чисельності війська у відповідність до визначеної законодавством України чисельності. Це питання тривалий час залишається серед гарячих тем обговорення у вітчизняних ЗМІ та соцмережах. Нагадаємо, що нині штатна чисельність ЗСУ значно перевищує 250 000 осіб. А саме така чисельність війська визначена Законом України «Про чисельність Збройних Сил України». У нещодавньому інтерв’ю для Інформаційного агентства АрміяInform Головнокомандувач Збройних Сил України генерал-полковник Руслан Хомчак інформацію про нібито скорочення війська назвав маніпулятивною та неправдивою. Він категорично заявив, що про скорочення війська не йдеться. «Ухвалено рішення поетапно привести штатну чисельність військ у відповідність до визначеної законодавством України чисельності». Як це відбуватиметься на практиці, за яким механізмом? Відповіді на ці запитання мають розставити крапки над «і» та зняти певну напругу у суспільстві через нагнітання теми деякими критиками. На звернення АрміяInform обговорити ці та інші питання, щоб докладно розібратися у темі, погодився начальник Генерального штабу Збройних Сил України генерал-лейтенант Сергій Корнійчук.

Про причини дисбалансу
– Відразу наголошую: приведення штатної чисельності війська у відповідність до визначеної законодавством України чисельності – це не скорочення ЗСУ, як дехто акцентує на цьому увагу. Законом України «Про чисельність Збройних Сил України» визначено, що чисельність війська не має перевищувати 250 000 осіб. Наразі укомплектованість війська сягає майже 100 відсотків. Яка виникла ситуація: чисельність війська, повторюю, майже максимальна, а штатна чисельність значно більша. Тому необхідно провести певні заходи, щоб збалансувати штатну чисельність із чисельністю війська, визначену Законом. Йдеться про переведення частин на нові штати. При цьому надважливо зберегти боєздатність частин, які залучені до виконання завдань у районі ООС. Управлінські ланки будуть переведені на менші за чисельністю структури. Після втілення у життя певних рішень щодо структурних змін у підрозділах, чисельність війська не зменшиться, як і кількість військових частин у ЗСУ.

Необхідно провести певні заходи, щоб збалансувати штатну чисельність із чисельністю війська, визначену Законом. Йдеться про переведення частин на нові штати
– А як виник такий дисбаланс між чисельністю війська, визначеною Законом, і штатною чисельністю?

– Свого часу, у 2014-2016 роках, було створено чимало нових підрозділів, окремих батальйонів, полків, бригад. Сумарна штатна чисельність всіх військових частин значно (!) перевищує чисельність війська, визначену Верховною Радою України. Через це – у військових частинах значна неукомплектованість, що суттєво знижує їхню боєздатність, ускладнює виконання завдань в районі ООС. За таких умов важко спланувати фінансовий ресурс, замовлення на підготовку кадрів. Такий дисбаланс негативно впливає на розвиток спроможностей Збройних Сил України в цілому.

Після втілення у життя певних рішень щодо структурних змін у підрозділах, чисельність війська не зменшиться, як і кількість військових частин у ЗСУ.
«Коли ви нині чуєте про неукомплектованість військових частин, то це не означає, що люди масово звільняються»
– Планується скорочувати лише «порожні клітинки» у штатах військових частин?

– Тепер розкажу все по черзі. Коли ви нині чуєте про неукомплектованість військових частин, то це не означає, що кількісно військо зменшилося, що люди масово звільняються, а нових не має чим заманювати на службу до війська. Повторюю, наразі чисельність війська майже максимальна, а це близько 250 000 осіб. Усе решта – маніпуляції.

До речі, останнім часом нам удалося поповнити військо майже на 10 000 осіб. Саме така кількість військовослужбовців упродовж попередніх років самовільно залишили військові частини і перебувають у розшуку. Торік ухвалено відповідні законодавчі зміни, які дають змогу, за певною процедурою, виключати зі списків частини цих осіб. Нині 90 відсотків порушників закону, які втекли з військової служби, виключені зі списків військових частин. На вивільнені посади ми набираємо нових мотивованих людей.

Нині 90 відсотків порушників закону, які втекли з військової служби, вже виключені зі списків військових частин. На вивільнені посади ми набрали нових мотивованих людей
Тепер щодо механізмів приведення штатної чисельності війська у відповідність до визначеної законодавством України. За дорученням Головнокомандувача Збройних Сил України я провів службову нараду з керівним складом ЗС України щодо уточнення поетапного порядку приведення штатної чисельності військ у відповідність до визначених законодавством України показників. Серед основних акцентів, які звучали на нараді, – у процесі оптимізації штатної структури жоден бойовий підрозділ не може бути скорочений. Є завдання: ще раз проаналізувати ефективність та доцільність нинішніх штатів управлінських структур, зокрема з огляду на дублювання функцій та щодо небойових підрозділів. Я категорично відхилив пропозиції деяких посадовців щодо скорочення окремих підрозділів або створення підрозділів кадру.

«Один із варіантів оптимізації штату батареї – перехід на чотири гармати, а дві поставити на зберігання»
– Отже, які пропозиції ви вважаєте найоптимальнішими?

– Наш задум спробую вам докладно пояснити на прикладі артилерійського підрозділу. Артилерійська батарея може бути чотири-, шести- чи восьмигарматна. Наразі у ЗСУ артбатареї – шестигарматні. Обслуга – 6 військових. Один із варіантів оптимізації штату батареї – перехід на чотири гармати, а дві з шести поставити на зберігання. У разі потреби озброєння знімається зі зберігання, розрахунки укомплектовують резервістами. Нагадаю, у нас сформований резерв першої черги – 100 000 осіб. Чому цей варіант розглядається одним із оптимальних? В артбатареях за нинішнього штату (як й у механізованих чи інших бригадах) значний некомплект, як і у розрахунках гармат зокрема. Тобто, людей однак більше немає. Йдеться фактично про оптимізацію військової частини на папері. Головне – батарея зберігається, люди залишаються. Це кращий варіант, ніж залишити дві батареї з шести гармат, а третю зробити підрозділом кадру. Бо головне – зберегти боєздатність підрозділу та здатність у короткий термін наростити спроможності. Подібна модель оптимізації штату пропонується й у танковому батальйоні: зберегти у бойовому складі всі три роти, а у кожній з них залишити 8-9 танків, 1-2 – на зберігання. Адже певна кількість танків нині у батальйонах простоює через некомплект людей.

Я поставив завдання командирам різних рівнів: з огляду на ліміти чисельності, ще раз проаналізувати, об’єктивно оцінити роль та місце кожного підрозділу у виконанні завдань в районі ООС, їхні спроможності до виконання бойових завдань та ухвалити рішення, який з підрозділів можна оптимізувати, а який навпаки підсилити. Необхідно критично оцінити, хто і які функції виконує, який внесок кожної посадової особи у боєздатність підрозділу. Треба оптимізувати кількість штабних посад, прибрати помічників, «денщиків».

Необхідно критично оцінити, хто і які функції виконує, який внесок кожної посадової особи у боєздатність підрозділу. Треба оптимізувати кількість штабних посад, прибрати помічників, «денщиків»
«Ми створюємо армію не для парадів, а для війни»
– Тож остаточне рішення щодо механізмів оптимізації штатної чисельності війська ще не ухвалено?

– Остаточне рішення щодо механізмів оптимізації штатної чисельності війська буде ухвалено невдовзі. Про необхідність приведення штатної чисельності війська у відповідність до визначеної законодавством України чисельності Головнокомандувач ЗСУ генерал-полковник Руслан Хомчак заявили ще торік. Та деякі політики, різного рівня експерти хутко перевернули це питання на свій лад і звинуватили керівництво ЗСУ у скороченні війська. Ще раз наголошую: поки триває війна, про скорочення війська не йдеться. Абсурдно навіть про це говорити. Скажу більше, я вважаю, що, з огляду на нинішні загрози та виклики, для надійнішої оборони держави знадобилося б чисельніше військо. Але ми знаємо реальний стан економіки. Замало збільшити військо на папері ще на кілька десятків тисяч, важливо забезпечити всім необхідним, щоб призваний воїн, новосформований підрозділ мав сучасне озброєння, був боєздатним та ефективним в бою. На збільшення війська необхідно додаткові величезні ресурси. А їх у держави бракує, навіть на реалізацію багатьох проєктів, за нинішньої чисельності війська. Я об’єктивно оцінюю дійсність, на популізм у мене оскома.

На збільшення чисельності війська необхідно додаткові величезні ресурси. А їх у держави бракує, навіть на реалізацію багатьох проєктів, за нинішньої чисельності війська. Я об’єктивно оцінюю дійсність, на популізм у мене оскома.
Значно легше вкласти у свідомість суспільства гасла про нову армію, ніж реально втілити в життя це надважливе для нашої держави завдання. Ми з самого початку були проти профанації та фальшування дійсності. Проти «показушних» навчань, проти «убаюкування» суспільства про те, що наша міць щодня зростає. Я не політик, у мене немає імунітету за безвідповідальні заяви, тому гаслами не кидаюсь. Я відповідально заявляю: нині ми робимо все можливе, щоб підвищувати боєздатність нашого війська та реально створювати нову армію. Це величезний комплекс питань: технічне оновлення, безперервне всебічне забезпечення ЗСУ, висока навченість військових і сумісність з арміями країн НАТО й багато іншого. Ми прагнемо проводити реальні, системні реформи. І багато вже зроблено. Попри певний спротив, ми таки запровадили в управлінській ланці ЗСУ J-структуру, створили нові Командування, важливо, що перейшли у практичну площину реформ у багатьох сферах життєдіяльності війська. Нещодавнє рішення Північноатлантичної ради, яка визнала Україну членом Програми розширених можливостей НАТО, це оцінка тривалої та копіткої роботи і дипломатів, і нас військових.

Для мене надважливо: реальна здатність війська дати відсіч агресору. Нині ми активно готуємось до проведення масштабних навчань із залученням сил та засобів всіх видів і родів військ та підрозділів інших силових структур по всій території України щодо відбиття вторгнення агресора. Ми знаємо реальний стан справ у війську, і знаємо, що слід робити задля зміцнення ЗСУ. І ми це робимо, не видаючи бажане за дійсне. Ми створюємо армію не для парадів, а для війни. Щоб у разі відкритої агресії вистояти й захистити нашу державу. У реформаторів – роль невдячна. Проте, заради реального зміцнення війська, побудови справді нової армії, ми не звернемо з обраного шляху…

– Дякую.

Автор Дмитро Романюк

Джерело Армія Інформ