Бюджет виживання

Не потрібно бути економістом, аби розуміти, що в основному фінансовому документі країни на 2018 рік, закладений не розвиток, а її виживання.

Аналізуєш проект бюджету України-2018, і з’являються суперечливі думки про здоровий глузд, чи то пак – його відсутність, у авторів документу та тих, хто може проголосувати за нього у Парламенті. І хоча фінансові прогалини ретельно завуальовані, а те що вдалося зліпити, блискавично презентоване прем’єр-міністром Гройсманом у Верховній Раді 22 вересня – факти річ вперта. Не може людина жити гідно у центрі Європи без можливості забезпечити себе продовольством, одягом та ліками.

Найперше, що насторожує, це розрахунок прожиткового мінімуму, недостатнє фінансування медицини, а ще сумнівне бачення реальної інфляції в бюджеті. Експерти вважають, що реальна інфляція складе не 9,1%, а 12,1% , а може й більше. Потрібно враховувати і виплату державного боргу, на яку піде близько 5% ВВП – це, до речі, максимальне цифра, якої вдасться досягти у 2018 році. Стільки ж закладено на оборону країни.

– «Якщо не правильно розраховувати інфляцію, наслідки для країни можуть бути непередбачуваними, – каже економіст, президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. – Ви берете закладаєте 8%, а вона потім виявляється 14%. Дійсно, автоматично зростає дохідна частина бюджету. Потім можна буде бігати і радіти, що ми провели реформи. А за рахунок чого? Люди просто більше податків заплатили? А потім коли дохідна частина збільшується – різко з’являються забаганки. У нас лише цього року стільки під різні забаганки розікрали. Це перевищує здоровий глузд: на військові тендери – гоп і розікрали, а давайте ще там десь дороги побудуємо – гоп і знову розікрали. Виходить, що з початку у людей гроші забирають, а потім через забаганки крадуть. Чому в бюджеті вже курс долара 30-ть з’явився? Бо не сходилося все! От вони й занизили інфляцію і завищили курс».

Складно уявити виконання урядовцями запланованого без урізання витрат, що вже закладені в бюджет. Чи не єдиним спасінням у цій ситуації може стати черговий транш від МВФ, Та чи його нададуть? А якщо так, то завбачливі чиновники радше «покладуть» його на поличку задля наповнення золотовалютних запасів.

Результат пошуку зображень за запитом "українська армія"

Військова галузь, згідно головного фінансового документу України, буде профінансована у розмірі 135 мільярдів гривень, що на 12,5 мільярдів більше, ніж минулого року. А якщо говорити про цю статтю витрат у прив’язці до ВВП, то на оборонні потреби піде близько 6%. Тобто, на все про все потрібно багато коштів, а де брати?

На думку аналітиків, через складну політичну ситуацію в країні, у попередні роки українська економіка знизила показники на 16,5%. Витрати постійно ростуть, необхідних ресурсів для залатування діри в бюджеті бракує, але є сподівання, що трапиться диво і бізнес знайде сили відновлюватися.

Картинки по запросу медицина

Що стосується медицини, то незважаючи на значну порівняно з минулим роком кількість виділених з бюджету коштів, забезпечити якісними медичними препаратами більшість категорій хворих, не вийде. Проект бюджету на наступний рік передбачає недофінансування на 67 %. Хоч би вистачило на виплати зарплат медикам…

Картинки по запросу освіта в україні

На освіту у Бюджеті-2018 передбачено на 265 мільйонів гривень більше, ніж у 2017-му. Все б нічого, навіть хтось скаже – все добре, але насторожує обґрунтування витрат у 586 мільйонів. Нас переконують, що збільшаться видатки на виплату стипендій студентам вузів та коледжів. Але яким чином? Звідки взялася ця стала цифра, якщо врахувати, що минулого року була введена система рейтингів. Отже нині стипендія виплачується не всім, та й сума її не однакова, окрім соціальної.

Між тим міністр фінансів Олександр Данилюк запевняє, що Бюджет-2018 є абсолютно реалістичним, і перед затвердженням документу у Верховній Раді, той вже встиг отримати схвальну оцінку провідних економічних експертів країни. Данилюк нагадує, що бюджет на 2017 рік, попервах також сприймали скептично. Насамперед, через задеклароване різке підвищення соціальних стандартів. Проте, у кінцевому підсумку як мінімальні заробітні плати, так і зарплати бюджетникам вдалося підвищити. Але не уточнив, якою ціною.

З високих трибун лунає, що до Пенсійного фонду перераховано на 12 мільярдів гривень більше, ніж у попередньому році. Якщо тоді пенсії пересічним українцям збільшили лише на 126 гривень, то в цього року сума підвищення становитиме 340 гривень. Однак, підвищувати пенсії будуть поетапно. Питання – чи всі дочекаються? Тай розмір соціальної допомоги непрацездатним громадянам буде дорівнює сумі мінімальної заробітної плати. А з огляду на ціни і тарифи, – каже президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко, – це все одно копійки.

– «Загальний ріст пенсій буде 140 гривень – це ніяка не пенсійна реформа. Це дурниці. Якщо вийти з ними на ринок – це не гроші. У нас з усіх пенсіонерів лише 900 тис. отримають надбавки на рівні 1000 гривень, а 3 мільйони отримають до 200-т гривень. Це маячня! Головою потрібно думати. Якщо підвищувати пенсію поетапно на 100 гривень – росту цін не буде і росту ВВП не буде. Найцікавіше те, що дійсно можна підняти пенсії до нормального рівня. Вона має бути на рівні 5 – 6 тисяч. Я не жартую. Але і зарплати ті що є – теж смішні. Вони мають бути не менше 10 тисяч, тоді і ціни будуть рости і ВВП. Нагадую, що до 2014 року в нас і зарплати і пенсії росли, а ціни не росли. Ви пам’ятаєте? Якщо правильно працює система, підвищення цін не буде. Ріст цін буде коли безлад».

А от депутати Верховної Ради можуть розраховувати на 113 мільйонів гривень додаткового фінансування. Тобто, на 6% більше, ніж минулого року. Очікується, що ці кошти будуть витрачені не лише на законотворчу діяльність, а й на парламентське видання «Голос України», та трансляцію телеканалу «Рада», І думаю останню складову витрат, багато хто міг би прокоментувати застосовуючи виключно ненормативні словосполучення.

Картинки по запросу комунальні платежі

А ще у бюджеті прописуються основні джерела фінансових надходжень, якими в Україні, здебільшого, є… податки. Розподіляються та описуються головні статті витрат, що стосуються соціальної сфери. Але спрогнозувати наскільки і для кого покращиться або погіршиться рівень життя – можна вже зараз.

І про головне. За останні кілька років процес прийняття головного фінансового документу країни став для народних обранців вельми непростим завданням. Зазвичай погоджувальні процедури та редакції займають, щонайменше, кілька місяців. Затягування бюджетних узгоджень виливається у передноворічні перегони та «всенічне бдіння», аби якнайшвидше закрити питання бюджету під натиском рідні, що зачекалася за святковим столом.

А загалом, аналіз нового фінансового плану говорить про те, що Уряд бажає реабілітувати економіку країни, одночасно підвищивши її обороноздатність і соціальні стандарти. Начебто бажає… Але чим далі, тим більше експерти сумніваються в реалістичності заявленої мети.

Кожен, хто здатен включити критичне мислення та спробувати усвідомити. хто та під кого пише правила гри, навряд розділить позитивні «бюджетні» настрої Кабміну.