Пандемія змінила фокус ззовні всередину й стала поштовхом для розвитку туризму в Україні. Це привід для занурення у власний культурний контекст. Які перевтілення можна зробити всередині країни, в маленькому місті зокрема, щоб українцям хотілося тут жити та подорожувати не гірше, ніж за кордоном? Ділиться баченням Арина Старовойтова, директор КП "Агентство регіонального розвитку Славутича", міста, яке цьогоріч отримало статус Малої культурної столиці України та підтримку Українського культурного фонду. І недарма.
Україна – велика країна (друга за розмірами в Європі), де кожен регіон має свої особливості з потужними традиціями, давньою історією та надихаючою культурою. Але щоб вигідно позиціювати бренд “Україна” за кордоном, щоб нас асоціювали не лише з Чорнобилем, війною на Сході, корупцією та часткою колишнього Радянського Союзу, треба спочатку розвивати власний бренд зсередини – щоб українці мандрували країною та пишалися нею.
Культурний та подієвий туризм: що це дасть країні
До пандемії туризм був одним з найбільш перспективних галузей креативної економіки та давав близько десятої частини у рості світового ВВП. За даними Всесвітньої туристичної організації, щороку у світі здійснюється близько 1 млрд. подорожей, понад 52% з яких – у межах країн Європи.
Але ж Україна – теж Європа, чому б не скористатися можливістю покращити цей показник в Україні? На жаль, соціологічні дослідження свідчать про те, що дві третини українців не були за кордоном. Більше того, за статистикою Київського інституту соціології, 36 % українців ніколи не виїжджали навіть за межі свого регіону! За даними Державного агентства розвитку туризму (ДАРТ) 42,2% українців рідко або ніколи не подорожують країною, 40% з категорії 60+ взагалі не подорожує. І це проблема.
Обмін культурою традиціями, толерантність один до одного, найкраще розуміння “сусіда” відбувається, коли ми пересуваємося країною та занурюємося до контексту. Розвиток внутрішнього туризму, туризму подій, нових туристичних продуктів та атракцій, культурних заходів, об’єднання секторів бізнесу, влади, громади допомогли б покращити ситуацію.
Ми замислилися, як заохотити людей подорожувати, як зробити країну туристично привабливою в тому числі для іноземців? Вирішили просувати подієвий туризм та робити акцент на культурному житті свого регіону. Чому так?
Культурний обмін: що він дає і що пропонує? Приклад Славутича
Славутич – непересічна точка на карті для гостей з усього світу: 180 км від Києва, 60 км від Чернігова, 40 км від давнього міста Любеча. Історія Славутича неповторна: наймолодше місто України (34 роки), що створювалося як місто-супутник Чорнобильської АЕС, було побудоване всього лише за 2 роки! Тут сформувалося власне культурне середовище: приїздили жити і працювати не лише евакуйовані жителі Прип’яті, а й досвідчені фахівці-енергетики з усієї країни, інтелектуальна еліта, а також закордонні фахівці. Місто-пам’ятка радянського містобудування, музей під відкритим небом. Не так багато в світі міст, що побудовані за одним планом і розвиваються за ним.
Але цікаво інше: те, як місто вийшло з кризи після закриття АЕС в 2000 році, знайшло нові сенси та позиціонування, створило новітню стратегію розвитку міста до 2025 року та почало розвивати культуру та креативні індустрії. Відповідь проста: Славутич зробив ставку на розвиток ідей – креативної економіки, зокрема на індустрію креативних та нішевих подій, найкращого шляху для обміну культурним досвідом й стимуляції внутрішнього туризму.
Вже протягом 28 років ми проводимо міжнародний фестиваль дитячої демократії, телебачення, преси та творчості «ЗОСя» (“Золота осінь Славутича”, цього року також стартує у вересні); З 2016 року приймаємо міжнародну конференцію про проблеми зняття з експлуатації об’єктів ядерної енергетики та відновлення навколишнього середовища INUDECO, активно розвиваємо спортивний туризм, у 2014-2018 роках приймали міжнародний фестиваль кіно та урбаністики «86», який збирав до 3000 гостей щороку. Це дуже багато для мiста, в якому мешкає 25 тис. людей. Саме він допоміг зрозуміти: потенціал є і варто розвиватися в цьому напрямі.
Які ми вже бачимо результати? Культурні зміни вплинули на покращення інфраструктури міста. У нас чудовий 3* готель, три хостели, з’явилися кафе й умови для розвитку малого бізнесу. Відкрився міський туристично-інформаційний центр, який безкоштовно надає інформаційні послуги, пропонує маршрути по регіону (Славутич-Чернігів, Славутич-Любеч, Славутич-ЧАЕС, екотур садибами). Скоро він працюватиме й як коворкінг. І це не все. Зараз міська влада фокусується на підвищенні комфорту міста в цілому. Зокрема, впроваджує безбар’єрні рішення для громадських просторів для маломобільних груп населення та сімей з дітьми.
Результатом можна також вважати, що тепер 60% славутичан вважають туризм, відпочинок та оздоровлення перспективними напрямками економічного розвитку Славутича, 75% ставляться позитивно до можливості збільшення туристичного потоку та приїзду великої кількості туристів до міста, 70% вважають, що це поліпшить імідж міста та дасть можливість додаткового заробітку славутичанам.
Цей досвід та готова стратегія розвитку допомогли нам отримати статус Малої культурної столиці України-2021 та грант від Українського Культурного фонду біля 9,8 млн грн. (загальний бюджет проєкту – біля 14 млн грн, різницю покриває місцевий бюджет) на розвиток нішевих подій, що сприятиме залученню туристів.
Славутич – Мала культурна столиця України: зміни на краще
Вже сьогодні ми приймаємо фестиваль міжнародного масштабу. На семінар для молодих архітекторів SESAM POLIKLINIKA 2021 від Європейської архітектурної студентської асамблеї, що проходить з 2 по 30 серпня приїхало 35 тьюторів (лише 3% – з України, інші – з Європи, США, навіть східної Африки). Досліджують тему охорони здоров’я та його зв’язку з архітектурою, працюють у воркшопах, знайомляться з культурою одне одного. Загалом подія прийме понад 90 гостей з 50 країн світу.
І це не єдина яскрава культурна подія, якою Славутич здивує цього року. В рамках проєкту МКС заплановано ще 3 інші масштабні культурні ініціативи. Наприкінці серпня стартує OPEN FORMAT ART RESIDENCE, арт-резиденція семантичного сюрреалізму для митців, яка складатиметься з трьох підпроєктів та науково-практичної конференції, також буде започатковано Музей мистецтв Славутича з цифровою складовою. В жовтні гостей прийматиме щорічний культурно-мистецький фестиваль для людей “золотого віку” 50+ GOLDenFest.
Всі ініціативи в рамках проєкту МКС є нішевими. І це чудова нагода завітати до міста, яке має амбітні плани стати кращою туристичною позначкою на карті Київщини та зрозуміти, що, навіть у маленьких містечок – потужний творчий потенціал. Не чекати на зміни, а робити це самостійно!
Проєкт МКС проводиться за підтримки Українського культурного фонду. Позиція Українського культурного фонду може не збігатись з думкою авторів.
Авторка: Арина Старовойтова, директор КП “Агентство регіонального розвитку Славутича”