Минулого тижня інформаційні сайти та соціальні мережі бурхливо обговорювали, що щось має статись після публікації розслідування Bellingcat. Щоправда ніхто конкретно не говорив "що, коли і як" має статись, однак для політичних інтриг провокація поки що спрацювала на відмінно.
Інформаційне агентство Кий-інфо звернулось до спеціалістів Центр контент-аналізу щоб з’ясувати: хто ж перший створив у інформаційному полі інтригу та напругу, підігрівав її, хотів революції, однак все стихло на етапі перекидання між політичними силами “компліментів”.
Дослідження покликане виявити, в яких інформаційних кампаніях використовувалися анонси виходу фільму-розслідування Bellingcat щодо скандалу з «вагнергейтом».
Аналіз проведено за вибіркою ТОП-100 найвпливовіших українських медіа, а також повідомлень у соцмережах, які мали понад 2000 контактів з авдиторією. Зафіксовано загалом 744 повідомлення (219 у медіа та 525 у соцмережах), які мали сумарно близько 18 млн контактів з авдиторією.
Спеціалісти вказують, що 12 березня був пік уваги до цього питання. Суспільство було налаштоване з легкої руки Дмитра Гордона та його інформаційних ресурсів, але цим все не закінчилось.
Так, ЗМІ часто були першоджерелом меседжів: так, чутки про прохання ОП до представників британської розвідки завадити виходу фільму з’явились од початку в медіапросторі з посиланням на Дзеркало тижня. В соцмережах джерелом також часто ставали медійні персони, зокрема, важливу роль в розвитку обох хвиль зіграв Юрій Бутусов, – йдеться в матеріалі Центру контент-аналізу.
Оцінки і закиди до Офісу Президента були в негативному ключі, що є очевидним. Конкретних відповідей зі сторони перших осіб держави не було, хіба що окрім Арестовича, але його сприйняття в суспільстві не однозначне: чи то чиновник, чи то езотерик – не відомо.
Дослідження говорить також про те, що на користь ОП спрацювали анонімні Telegram-канали та проросійські джерела, які представляли всю історію як атаку на Єрмака, сплановану чи то Порошенком, чи то західними спецслужбами і «соросятами» з оточення Зеленського.
Прикметно, що задовго до перших анонсів фільму опоненти Володимира Зеленського всіяли інформаційне поле негативними для ОП меседжами щодо справи «вагнерівців» і успішно закріпили в інфополі наратив щодо «зради вищого керівництва держави». Тому навіть нейтральні новини на цю тему були приречені викликати хвилю критики Президента та його Офісу.
Медіа цитувала переважно журналістів, навіть Андрія Єрмака згадують на порядок менше за Бутусова або Грозєва. Меседжі з активною критикою Єрмака та Зеленського в медіа звучать не так гучно, як у соцмережах.
Проросійські джерела зосереджуються на реакції Банкової на можливий вихід розслідування. Голову ОП ЗМІ звинувачують в прямому протистоянні виходу фільму, а от Президент скоріш виглядає людиною, яка намагається мінімізувати наслідки.
Хоча прихильники Порошенка активно роздмухували скандал, ступінь маніпулятивності їхньої комунікацій та увага до теми не надто виділялись на тлі типового для цього пулу користувачів рівня критики Зеленського й ОП. Анонімні телеграм-канали комунікували у рамках концепту «всесвітньої змови»: на роль таємного ляльковода, який розігрує карту Bellingcat у політичній грі, призначали Порошенка, «соросят», англійську розвідку, і навіть Гордона.
Читайте більше – Революція чи зовнішній тиск? Хто і навіщо запустив кампанію про фільм Bellingcat