Учениця з Донеччини розповіла, як їй вдалось здати ЗНО на 200 балів

Випускниця Світлодарської ЗОШ Марія Тетерук склала ЗНО з української мови та літератури на найвищий бал. Таким результатом цьогоріч можуть похвалитися лише 5 абітурієнтів з усієї країни. Що дають Марії ці 200 балів, як вона готувалася до тестування та що може порадити наступним випускникам – читайте далі.

Маріє, скільки часу у Вас пішло, аби підготуватися до ЗНО?

Насправді я не готувалася самостійно, адже мені дуже пощастило з учителями, які викладали у мене в школі. Вчителька української мови давала нам все, що дало мені змогу успішно скласти ЗНО. Також у мене був філологічний профіль у школі, тож годин вистачало.

Крім того, вчителька займалася зі мною додатково, бо я була у складі команди Донецької області на олімпіаді з української мови та літератури.

Якими були Ваші успіхи на олімпіадах?

У 10 класі я пройшла спочатку шкільний етап, потім районний, а потім обласний. Нас запрошували на збори, де ми провели тиждень з іншими переможцями, й комісія відбирала 8 людей, які мали представляти область на всеукраїнському етапі олімпіади. Я потрапила до цієї групи, але через пандемію захід не відбувся. А цьогоріч не проводили навіть обласні етапи, тому, на жаль, не було змоги взяти участь.

До інших предметів готувалися так само ретельно чи вирішили зосередитись саме на мові?

Я закінчила школу з золотою медаллю, мій середній бал – 11,8. Взагалі, я з першого класу відмінниця. У мене були дуже хороші вчителі.

Скільки часу на день було необхідно, аби зробити всі уроки?

У старшій школі я в основному встигала все робити на перервах. Або вставала рано-вранці, десь о 4-й, та робила завдання перед школою – мені краще працюється в ранковий час.

Як Ви склали ЗНО з інших дисциплін?

Для вступу мені були потрібні лише українська мова та література, а також історія України. Історію я склала на 194 бали.

Чи довелося займатися з репетитором?

Ні, я спиралася лише на шкільних вчителів та самостійну підготовку. Наші вчителі проводили вихідними факультативи, що теж дало змогу добре підготуватися.

А на уроках з вами займалися лише шкільною програмою чи до ЗНО теж готували?

У нас було багато часу, тож ми встигали проходити як шкільну програму, так і завдання з іспитів.

Ваші однокласники так само добре вчилися та склали іспити?

Не знаю всіх результатів, але серед учнів мого класу є 4 золотих медалісти, а загалом у цьогорічному випуску їх 6.

Чи бували моменти, коли Ви відчували себе розумнішою за вчителя?

Ні, такого ніколи не було (сміється). Я дуже поважаю вчительку як людину. Мені хотілось на неї рівнятися, а такого ставлення до неї в мене ніколи не було.

Часом успішних учнів ображають у школі. Чи відчували Ви булінг?

Навпаки, може, мені пощастило з класом, але інші учні мене завжди підтримували. Коли стали відомі мої результати ЗНО, то навіть ті, з ким я в житті не спілкуюся, мене вітали.

Як вчителі та учні дізналися про Ваш результат?

Вчителька просила нас повідомляти результати, щойно ми про них дізнаємось. Бали надходили нам опівночі, і коли я побачила свій результат, то відправила його вчительці. Вона цього не очікувала та дуже зраділа за мене. Потім вона, мабуть, поділилася цим з адміністрацією, і на сайті школи виклали привітання.

Що Вам подобається більше: мова чи література?

Мабуть, більше література, це те, що мені до душі. Я взагалі люблю творчі предмети. Також, звісно, важливий підхід учителя до свого предмета.

Оскільки в нас був профільний клас, нам давали багато літератури на вибір. Серед них були багато авторів, які мені подобались, наприклад, Ольга Кобилянська.

Ви складали пробне ЗНО?

Ні. Наш клас взагалі не складав його, бо з нашого міста проблематично дістатися кудись.

Наскільки сильно Ви хвилювалися перед тестуванням?

Я налаштовувала себе так, що за день до екзамену я відпочивала, гуляла і намагалася відкинути погані думки. Під час самого іспиту я трохи хвилювалася, бо мені бракувало часу. Наприклад, твір я писала одразу на чистовик, а не на чернетку, бо часу було обмаль. А потім, коли цілий місяць чекаєш на результати, також трошки моторошно. На історії я хвилювалася трошки більше, бо не настільки була впевнена у своїх силах.

До речі, про твір. Який Вам дістався?

Цього року тема була “Як стереотипи впливають на життя людини”. Як на мене, це дуже вдала й актуальна для молоді тема, до якої можна дібрати багато прикладів з життя і з історії.

Як приклад з літератури я взяла твір “Майстер корабля” Юрія Яновського. А з життя я розповідала про модель з вітиліго Вінні Гарлоу. Її цькували у школі, й вона навіть хотіла вкоротити собі віку. Але попри стереотипи про те, що люди з хворобами шкіри не можуть бути гарними, вона стала однією з найбільш оплачуваних моделей у світі.

Які питання Вам здалися найпідступнішими?

Література взагалі, як на мене, була легка. А з мови найскладнішим для мене було завдання з аналізом тексту. Цього року замість одного тексту в нас було три, і їх потрібно проаналізувати. Спочатку йдуть тестові завдання, й над ними я, мабуть, найбільше вагалася. Також там були три запитання, на які треба дати розгорнуту відповідь. Вони потрібні, аби розкрити креативне мислення учнів. Ці завдання ввели цього року, тому я не досить була в них впевнена. Було трохи лячно. 

200 балів – це був очікуваний для Вас результат?

Це був для мене дуже приємний сюрприз. Коли ми їхали на тестування, багато моїх однокласників казали: “Складеш на 200”, але я не очікувала, що так і буде. Максимум розраховувала на 198 балів.

Що ці 200 балів дають Вам?

Я хочу вступити у виш на бюджет, тому такий показник просуває мене вище у рейтинговій таблиці й полегшує мені вступ. Я планую вступати на творчу спеціальність, там коефіцієнти з ЗНО не такі визначальні, як творчий конкурс, але все одно вони дають багато.

Куди плануєте вступати?

У Київський національний університет культури і мистецтв на хореографію. У нашому місті був колектив народних танців, у якому я займалася.

Зараз Ви якраз приїхали у столицю на творчий конкурс (інтерв’ю записане 01.07, – ред.). Розкажіть про нього.

Я подаю документи до кількох вишів, але творчий конкурс завжди проходить у два етапи. На одному з них абітурієнти показують свої етюди, які вони підготували. А на другому етапі треба представити якийсь класичний екзерсис, може бути й народний. Плюс, в залежності від напрямку можуть попросити виконати комбінації з сучасного танцю. Я, наприклад, вступаю на сучасну хореографію, тож мені теж треба буде це зробити. Також абітурієнтів перевіряють на гнучкість, виворотність та інші фізичні дані.

Що Ви можете порадити, щоби скласти ЗНО на 200 балів?

Як на мене, найважливіше – не хвилюватися, тому що це забирає дуже багато сил і енергії та не варто того. Треба простіше до цього ставитися, бо коли думаєш, що цей крок вирішує все твоє життя, це може паралізувати. Звісно, цілком покладатися на якусь удачу також не треба. Обов’язково потрібно займатися, бо самостійна підготовка багато вирішує. Репетитори не допоможуть, якщо ти сам не будеш докладати зусиль.

А якщо говорити конкретно про українську мову, то варто намагатися використовувати її набагато більше. Наприклад, встановити українську на свій телефон, більше спілкуватися нею в житті, дивитися фільми українською. Найбільше лексичних помилок – це калька з російської, тому якщо зануритись в атмосферу мови, стає дійсно простіше.

Щодо літератури – треба намагатися її полюбити. Декому програма здається нудною, але насправді у кожному творі можна знайти щось для себе, якщо ти цього хочеш.

Є багато думок про те, що шкільна програма з літератури застаріла. Що Ви думаєте про це?

Я вважаю, що в нас програма досить гарна. Минулого року її трохи змінили, і вона стала краще. Звісно, у 8-9 класах вивчають давні твори, які, можливо, читати не так цікаво, але це класика, яку треба знати. А вже у старшій школі програма дуже цікава: є й реалістичні твори, гумористичні, модерні. Дітей знайомлять з багатьма сучасними напрямками, і кожен може обрати щось собі до душі.

Ви згадали, що спілкування українською допомагає підготуватися до ЗНО. А як щодо Вас?

У школі вчителька завжди привчала нас, аби ми більше спілкувались українською. Також моя мама дуже любить мову, тому ми разом практикуємо.

Взагалі, вивчати мовні тонкощі цікаво. З часом починаєш помічати якісь недоліки, наприклад, неправильно розставлені наголоси у випусках новин.

Ми підготували для Вас кілька питань з української мови. Для вас як 200-бальниці вони можуть здатися легкими, але ці помилки зустрічаються у мовленні доволі часто. Ваша задача – відповісти, що не так із реченнями, які я прочитаю.

Перше: Вибачте мене, я спізнився.

Правильно казати “Вибачте мені” (правильна відповідь).

Мій однокласник здав екзамен на відмінно.

Склав, а не здав (правильна відповідь).

Я люблю ходити по затишних вулицях столиці.

Затишними вулицями (правильна відповідь).

Навчатися математиці – моє улюблене заняття.

Навчатися математики, потрібен родовий відмінок (правильна відповідь).

І останнє: Я переїхав до Львова 6 років назад.

6 років тому (правильна відповідь).

Джерело: Вільне радіо