[:ua]Приховані істини у кінокартинах про Черчилля[:]

До сьогоднішнього дня людство знаходиться у парадигмі духовності як віри. Хоча духовність є відчуттям Бога, а не вірою у нього. Така парадигма вимагає щохвилинної психічної напруги протягом усього свідомого життя. До речі, саме таким було життя значної кількості європейців ще умовних сто років тому.

[:ua]

Переконаний, що кількість українських громадян, які міняють у власній голові дату початку ІІ світової війни з 22 червня 1941 року на 1 вересня 1939 з року в рік збільшується. Частина з них навіть щось знає про участь у розв’язанні цієї війни СРСР – країни, у якій вони, або їхні батьки, «мирно» жили та будували світле майбутнє. Однак навіть серед просвітлених правдою мало хто замислювався чим жив світ ось ці два роки – з 1939 по 1941, поки німецькі нацисти не напали на своїх союзників російських «інтернаціоналістів».

І ось, ніби намагаючись заповнити прогалину у історичних знаннях українців, світовий кінематограф створив кілька пізнавальних історичних фільмів, що знайомлять з трагічними подіями, які розгорталися у Європі. Саме у той час, коли СРСР «мирно» окупував Польщу, прибалтійські країни та був вигнаний з Ліги Націй за агресію проти Фінляндії.

Картинки по запросу дюнкерк нолан

“Дюнкерк” Крістофера Нолана

Десь всередині  2017-го ми стали свідками роботи Крістофера Нолана під назвою «Дюнкерк». Фільм показав відступ британців у 1940 році. Тривалість картини 2 години, бюджет – 100 млн доларів.

За кілька місяців до «Дюнкерка» на екрани кінотеатрів вийшов фільм Джонатана Теплицького «Черчилль» тривалістю 1година 50 хв та бюджетом у 10 млн доларів. Картина розповідала про наступальні дії Великобританії у червні 1944 року.

«Черчилль» Джонатана Теплицького

Й нарешті, під завісу 2017-го, світ побачив попередньо розрекламований 125 хвилинний фільм Джо Райта «Темні часи» з бюджетом 30 млн доларів. Історія про перший і вирішальний крок Вінстона Черчілля на посаді прем’єр-міністра Великобританії у травні 1940 року – всупереч тиску і страху інших політиків Черчилль відмовляється йти на угоду з Гітлером за посередництва італійського диктатора Муссоліні, й демонструє волю вести бій.

Відомий режисер Сергій Параджанов свого часу сказав, що основою режисури він вважає життя: «Якщо ви вмієте фіксувати життя, вмієте спостерігати і, знайшовши у світі істину, можете її філософськи узагальнити – це і є режисура». Не знаю наскільки таке розуміння збігається з класичним розумінням режисури, але будь-який фільм мав би містити у собі філософське узагальнення істини, яку людина почерпнула з життя. І я погоджуюсь саме з таким розумінням, принаймні, воно мені близьке.

Картинки по запросу джо райт темные времена

Кадр з фільму «Темні часи» Джо Райта

Поява будь-якого, більш-менш пристойного фільму завжди супроводжується відгуками глядачів та рецензіями кінокритиків. Мені так само важко сказати, наскільки ці відгуки і рецензії намагаються оцінити картину на предмет якості філософського узагальнення істини, але англосаксонська культура прекрасна тим, що навіть, поряд з істиною, котру намагався відобразити режисер ( і у нього, можливо, це вийшло не зовсім добре), завжди є кілька істин, що прикрашають фільм філософією.

Ці істини не завжди філософськи узагальнені, вони не завжди входять у плани творців фільму. Але вони є, передаються одним або кількома епізодами і слов’янське око їх, як правило, не бачить.

Мета цього тексту – зупинитися на двох коротких епізодах двох фільмів про Вінстона Черчилля. Зупинитися для того, аби показати істину, яку навряд чи хотіли показати режисери, і тим більше не побачили глядачі чи кінокритики, але ця істина є і вона дуже важлива.

Картинки по запросу «Черчилль» Джонатана Теплицки генералы

Кадр з фільму «Черчилль» Джонатана Теплицького

Перший епізод з картини «Черчилль». Його суть можна передати як суперечку між кількома генералами та прем’єр-міністром Великобританії з приводу висадки морського десанту на північне узбережжя Франції.  Черчилль, спираючись на власний досвід армійського керівництва за часів Першої світової, відчайдушно намагається переконати короля і американських генералів ретельно продумати кожен тактичний хід майбутньої висадки в Нормандії або навіть відкласти її, щоб краще підготуватися.

Незважаючи на вартість однієї хвилини фільму близько 100 тис доларів режисер Джонатан Теплицький включає в епізод молитву Черчилля. Усамітнений політик  протягом майже 2 хвилин просить Бога непогоди з метою відтермінування військової операції: «Господи, Боже мій, прошу тебе, нехай завтра піде дощ,справжня злива, нехай небеса розверзнуться і над Ла-Маншем розгорнеться справжня буря, нехай блискають блискавки та грім гримить на всю округу, нехай ураган спаде на берег та підніме у повітря пісок, нехай на море піднімуться величезні хвилі розміром з гору, нехай духи з морських глибин вийдуть назовні, хай вони відмінять операцію, нехай збережеться життя молодих моряків».

Картинки по запросу «Черчилль» Джонатана Теплицки

Кадр з фільму «Черчилль» Джонатана Теплицького

Аргументи військових генералів подаються дуже стисло, як відчуття про необхідність діяти саме зараз, незважаючи на недостатню підготовленість, оскільки в житті є періоди, коли людина зобов’язана діяти. Початком дій є ясна погода, яка дасть можливість використати всі можливі військові ресурси.

Бог не почув слів Черчилля і дав ясне небо. Так був відкритий другий фронт.

Філософське узагальнення істини полягає у тому, що Бог не чує наших слів, скільки б ми з ним не розмовляли. Бог відчуває нас. Відчуває наші наміри. Якщо вони співпадають з його намірами – він сприяє. Його сприяння зовсім не означає здобуття утилітарних вигод чи навіть збереження життя. Тому Бог не почув слів англійського політика і його молитви, він відчув почуття обов’язку британських та американських військових.

Картинки по запросу «Черчилль» Джонатана Теплицки

Кадр з фільму «Черчилль» Джонатана Теплицького

Для того щоб помітити верховенство почуттів/відчуттів над словом (молитвою) не потрібно бути ані дипломованим науковцем-філософом, ані кінокритиком. Для цього достатньо тверезо і об’єктивно подивитися на українські події січня-лютого 2014.

Картинки по запросу темные времена король

Зі зйомок фільму «Темні часи» Джо Райта

Наступний епізод прихованої істини відтворений у фільмі Джо Райта «Темні часи». Король Великобританії власною персоною з’являється серед ночі в апартаменти Черчилля для того, аби підтримати його у намаганні чинити військовий опір Німеччині і просить його поговорити з простолюдинами. Більшість глядачів схильні вважати похід Черчилля до Лондонської підземки як спробу переконатися у здатності громадян чинити військовий опір. Але це не повна картина мотивацій і не головна причина поїздки у метро.  Спілкування з простолюдинами є внутрішньою потребою і важливою складовою життя духовної людини. Ця потреба витікає з потреби відчути Бога. Людина, яка перебуває у комфортних парникових умовах втрачає здатність відчувати. Король і прем’єр-міністр належали саме до таких, «парникових», людей. І вони це розуміли. Промова Черчилля в парламенті лише озвучена ним. Насправді це не його слова. Власне, у цьому і полягає сенс демократії – періодично звертатися до основи соціальної піраміди з метою відчути.

Картинки по запросу темные времена

До сьогоднішнього дня людство знаходиться у парадигмі духовності як віри. Хоча духовність є відчуттям Бога, а не вірою у нього. Така парадигма духовності вимагає щохвилинної психічної напруги протягом усього свідомого життя. До речі, саме таким було життя значної кількості європейців ще умовних сто років тому. Така парадигма вимагає діяльності і позиції, а не слів (молитви) та споглядання.

Переконаний, що наше майбутнє абсолютно залежить від розуміння духовності.

[:]